گروه آموزشی رشته انیمیشن فنی و حرفه ای شهر تهران

اعضای گروه : مریم یگانه روز کاری گروه : سه شنبه

گروه آموزشی رشته انیمیشن فنی و حرفه ای شهر تهران

اعضای گروه : مریم یگانه روز کاری گروه : سه شنبه

تاریخچه انیمیشن ۱

 

تاریخچه انیمیشن۱

 

    نخستین روزهای انیمیشن سرشار از ابداع و اختراع بود چه بر روی صحنه و چه پشت صحنه، این دوران را دوران تجربه باید نامید. تکنیک ها ایجاد و تولید می شدند و روش های استاندارد سازی بوجود می آمد.

    آنها ابتدا لطیفه تعریف می کردند بعد پیش رفته و با شخصیت های بدیع، داستان های کلاسیک و اقتباس از داستان های مصور قصه گویی کردند.

    سپس ترکیب انیمیشن و فیلم زنده ، استاپ موشن، پیکسلیشن ، انیمیشن سیلوئت، کارتون ناطق و رنگ را نیز آزمودند و نوبت به فیلم های مستند، فیلم های آموزشی و هنر بصری ناب ، انیمیشن های تجربی رسید اما همه این ها به سادگی بدست نیامد.


    وینزور مک کی برای هر فریم صحنه ها را بصورت کامل طراحی می کرد، رائول بره با استفاده از پین روشی برای همانند سازی قرارگرفتن طراحی ها زیر دوربین ابداع کرد.

    اتومسمر شخصیت هایی را طراحی و متحرک سازی کرد که می توانستند فکر کنند، والت دیزنی و آپ گیبرز به طراحی های کارتون هایشان شخصیت هایی واقعی بخشیدند این آغاز رسانه دیداری جدیدی بود که هر چیزی در آن امکان داشت.

    شاید از هر کسی بپرسید پدر انیمیشن کیست؟ او از والت دیزنی نام ببرد، دیزنی بی تردید از مهمترین شخصیت های تاریخ انیمیشن است اما او با کمی تاخیر وارد این عرصه شد.


    امیل رینو در سال 1892 م با استفاده از سیستم تالت اپتیک خود انیمیشن هایی شامل لوپ های 500 فریمی را نمایش داد و شاید با گسترده کردن معنای انیمیشن نام ژرژ مه لیس مطرح شود.

                                                                     

 

    یک استدلال از منظری دیگر ممکن است نام آرتورملبورن کوپر را به یاد آورد، که در سال 1899 فیلم کبریت های یک تقاضا را ساخت که همچنین می توان آن را اولین فیلم تبلیغاتی این رسانه دانست.

                                                      

    امیل کول نیز که کارهای او با انیمیشن های استاپ موشن ، اشیاء متحرک شده ، جلوه های ویژه و داستان های مصور او را در زمره خلاق ترین پیشگامان انیمیشن قرار داد.

    اگر باز بخواهیم معنای دقیق انیمیشن را به معنای امروزی کنار بگذاریم می توانیم جستجوی خود را تا غارهای پیش از تاریخ نیز ادامه دهیم برای مثال: در تصویری متعلق به 25000 سال پیش در غار آلتامیرا اسپانیا گرازی را با 4 دست و 4 پا مشاهده می کنیم، به نحوی که دو مرحله از دویدن گراز را نشان می دهد.

    اما نزدیک ترین نمونه تاریخی به معنای انیمیشن امروز مربوط به یک جام سفالین 5200 ساله می شود که در شهر سوخته سیستان پیدا شده است، این جام پارسی که در اطراف آن نقاشی شده است و مراحل مختلف حرکت یک بز را برای خوردن برگ یک درخت نشان می دهد. این جام در بسیاری از مجامع به عنوان خاستگاه انیمیشن در تاریخ فرهنگ و هنر بشر پذیرفته شده است،

                       

 

    بسیاری از اختراعات و ابداعات اولیه که به قصد متحرک سازی تصاویر ایجاد شده بیشتر ابزاری جهت سرگرمی بود، معروف ترین نمونه اولیه در این بین توماتروپ است، اسباب بازی ساده ای که متشکل از یک صفحه مدور کوچک با دو رشته نخ در دو طرفش ، در هر طرف این صفحه تصویر متفاوتی طراحی شده است که به لحاظ ایده به هم مرتبط است ، وقتی صفحه حول نخ بچرخد ، تصویر اول با تصویر دوم ادغام شده و تصویر واحدی را تشکیل می دهد.

 

     دستگاه های متفاوت دیگری در ادامه یکی پس از دیگری ابداع و بکار برده شد که یکی از مشهورترین آنها زئوتروپ است که در سال 1834.م توسط ویلیام جرج هونر ساخته شد.

   زئوتروپ در دوره های آموزش انیمیشن هم چنان برای تهیه مراحل اولیه متحرک سازی بکار می رفت تا اواخر قرن 19 انواع چنین دستگاه هایی یکی پس از دیگری ابداع شدند، از جمله پناکسیتوسکوپ و پراکسینوسکوپ، در واپسین سال های قرن 19 کینوتوسکوپ ادیسون و سینماتوگراف برادران لومیر نخستین صفحه تاریخ رسمی و امروزی را ورق زدند و دیری نپائید که نخستین انیمیشن ها هم پای فیلم زنده وارد عرصه سینما شدند.

                                                             

    در بین تمام این اولین ها نامی که بیشترین توافق را به عنوان پدر انیمیشن به خود جلب کرده است جیمز استوارت بلکستون است.

                                                                     

 

    بری با مشاهده روش های دشوار فیلم سازی مک کی به روشی اندیشید که طی آن پس زمینه ها در هر قاب انیمیشن مجدد چاپ و تکرار می شدند نتیجه این تکنیک را می توان در فیلم رویای هنرمند سال 1913 مشاهده کرد.

                                                        

    بری در همین سال تولید فیلم سرهنگ هیزالایر در آفریقا را آغاز کرد که می توان آن را نخستین مجموعه انیمیشن دانست که برای سینما ساخته شده بود، بری در این فیلم استفاده از تکنیک طلق شفاف برای تولید انیمیشن را ابداع کرد این تکنیک که آغازگر تکنیک سل انیمیشن است همزمان توسط ارل هرت بکار گرفته شد.

    کمی بعد هرت و بری کمپانی مشترکی تاسیس کردند و به مدت زمان 17 سال امتیاز استفاده از تکنیک سل را به متقاضیان می فروختند.این تکنیک سهم مهمی در پیشرفت صنعت انیمیشن داشت و تولید انبوه آن را ممکن ساخت.

 

  بری در استودیوی خود برای پاسخ به سفارشات فراوانی که دریافت می کرد کارتونیست های بسیاری را بکار گرفت که از بین آنها می توان به پل تری اشاره کرد. پل تری در مجموعه انیمیشن کشاورز اَلفالفا که ساخت آن را از 1916 آغاز شد تکنیک سل انیمیشن را گسترش داد، تا از این راه در هزینه و زمان صرفه جویی کند.

                                                    

    به این شکل که بجای کشیدن تمام بدن کشاورز در هر قاب تری اجزای مختلف بدن او را بر روی طلق های جداگانه ای می کشید اما بی تردید مشهورترین کارتونیستی که در تشکیلات بری کار می کرد مکس فلیشر بود ، فلیشر پیشتر مدیر هنری یک مجله بود و بنا بر پیشنهاد رئیس خود به دنبال ابداع روشی برای بهبود ظاهر خشک انیمیشن های آن زمان می گشت ، این راه حل روتوسکوپی نام گرفت.

    در این روش تصاویر فیلم برداری شده توسط پروژکتور بر روی پشت سه پایه نقاشی افکنده می شد و هنرمند این امکان را می یافت تا تمام حرکات را بصورت قاب به قاب ترسیم و کپی کند.

    معروف ترین کار فلیشر با استفاده از تکنیک روتوسکوپی ( از درون دوات ) نام دارد ، شخصیت اصلی این مجموعه که کوکو دلقک نام داشت اولین بار در 1916 به تصویر کشیده شد، کوکوی دلقک اولین شخصیت روتوسکوپی شده تاریخ انیمیشن است ، البته این نام سال ها بعد بر وی نهاده شد.

                  

    جذابیت این دلقک تا اندازه ای مدیون شخصیت واقع نمای آن است که آن نیز نتیجه روتوسکوپی از فیلم زنده بود که توسط دیو فلیشر برادر جوانتر مکس فلیشر انجام شد.

    این تکنیک هر چند موجب روانی واقع نمایی تصاویر می گشت اما فرایندی کند و زمان بر بود، هیومر از انیماتورهای فلیشر بود که او را از اتکاء به روتوسکوپ رهانید و شخصیت دلقک را از نو برای متحرک سازی طراحی کرد، او نام کوکو را بر این دلقک نهاد و یک هم بازی برایش خلق کرد، سگی کوچک با دماغی سیاه به نام فلیکس، مکس فلیشر کار انیمیشن هیومر را ارزش بسیاری نهاد و او را تشویق می کرد تا دستیارانی را برای تکمیل طراحی هایش بکار گیرد. و همین موجب پیدایش شغلی به عنوان طراح میانی در انیمیشن شد که نتیجه آن تولید فیلم های کارآمدتر بود.

    فلیکس با فیلم حماقت های گربه ای در بعدازظهر نوامبر 1919 از راه رسید، فلیکس سرسلسله گربه های تاریخ انیمیشن است که بخشی از خاطرات این هنر را حمل می کند، شاید برخی اعتبار فلیکس را منتسب به تهیه کننده آن هت سالیوان بدانند اما حقیقت این است که اوتومسمر خالق این شخصیت است.

  

 

 شخصیت فلیکس عرصه جدیدی را در بازیگری انیمیشن گشود او از علامت سئوال و تعجب به عنوان سلاح و یا از دمش به عنوان قلاب استفاده می کرد، با افزایش تقاضا برای کارتون فلیکس ، انیماتورها مجبور شدند تغییراتی در این شخصیت ایجاد کنند تا طراحی آن ساده تر و سریعتر گردد.

    راه رفتن فلیکس هنگام عصبانیت یا تفکر از جمله تصاویری است که در اذهان مخاطبان در طول سالیان باقی مانده است.

 


برگرفته از: برنامه تخصصی انیمیشن شبکه 1 صداوسیما

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد