گروه آموزشی رشته انیمیشن فنی و حرفه ای شهر تهران

اعضای گروه : مریم یگانه روز کاری گروه : سه شنبه

گروه آموزشی رشته انیمیشن فنی و حرفه ای شهر تهران

اعضای گروه : مریم یگانه روز کاری گروه : سه شنبه

جلسه و همایش

به نام خالق جان آفرین

نخستین جلسه تخصصی گروه انیمیشن


تاریخچه و تکنیک های انیمیشن

جلسه راس ساعت 9 صبح  با معرفی استاد سعید توکلیان و حضور  7 نفر از هنرآموزانِ خانم مدارس شهر تهران آغاز شد، از جمله اقدامات و فعالیت های استاد ، راه اندازی هنرستان صدا و سیما ، تدریس در دانشکده های هنر ، صدا و سیما، همکاری با اجرای پروژه پایانی حداقل 800 دانشجو در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ، همکاری با پروژه های ساخت فیلم های انیمیشن در موسسات دولتی و خصوصی ، تالیف و ترجمه کتب تخصصی انیمیشن ، تهیه 3000 دقیقه فیلم انیمیشن آموزشی و تبلیغاتی برای صدا و سیما اشاره نمود .

    مهم ترین انگیزه و ضرورت در دنیای انیمیشن عشق و تعهد به کار است تا بتوان این پروژه عظیم تخصصی را به سرانجام رساند ، اما مهم تر از آن زیرساخت های آن در جامعه است که از مقاطع پایین تر از دانشگاه به آموزش انیمیشن پرداخته شود تا در سطوح بالاتر سبب ایجاد کیفیت در هنر پویانمایی در سطح جامعه باشیم .

   

در سینما تکنیک ها ، روش های مختلف اجرایی و داستانی ، فیلم مستند ، فیلم زنده و فیلم انیمیشن روش های بیانی است که از طریق آن می توان پیامی را به مخاطب ارائه کرد.

   

در تاریخچه دیزنی همان طور که فیلم 101 سگ خالدار را در فهرست محصولات این کمپانی می بینیم ، والت دیزنی در سیستم آنالوگ با ایجاد 101 تخصص در تولید یک فیلم انیمیشن توانست یک حرفه تخصصی و هنر- صنعت انیمیشن کلاسیک را در آمریکا پایه ریزی کند ، بطوری که یک هنرمند انیمه برای شخصیت لاغر هیچ وقت اجازه نمی یافت تا یک شخصیت چاق را انیمه کند و یک هنرمند نقاش که در زمینه رنگ های سرد تخصص داشت هیچ وقت اجازه استفاده از رنگ های گرم را نداشت و بالعکس.

   

در نتیجه بزرگترین خدمتی که دیزنی به دنیای فیلم انیمیشن کرد پایه ریزی استاندارد سیستم تولید و تربیت نیروی متخصص در این هنر بصورت حرفه ای بود.

  

 از سال 1984 با ورود دنیای کامپیوتر به هنر ، تاثیراتی بر روی این تیم های پروداکشن صورت گرفت اما برخی تخصص ها هم چنان باقی است ، مانند متخصص استوری برد ، طراح کلید خزندگان ، طراح کلید پرندگان ، بیت وینر ، رنگ گذار ...

  

 در فیلم های انیمیشن کلاسیک اگر یک فیلم 7 دقیقه ای را ببینید ممکن است 10 دقیقه تیتراژ ببینید به دلیل تنوع و تعدد متخصص در یک فرایند تولید فیلم انیمیشن کلاسیک ، اما این روند در کشورهای دیگر خصوصا در اروپا و روسیه ،کانادا و ژاپن از این حالت کلاسیک عدول کرده و سبب ایجاد سبک های شخصی و تکنیک های متنوع برای هنرمندان شده است.

    در سیستم آنالوگ کلاسیک دیزنی مجبور بودند برای ایجاد عمق در صحنه لایه های متفاوت عمق را بر روی طلق کشیده و آنها را بر روی صفحات شیشه ای موازی افقی با فواصل مناسب قرار داده و عکاسی کنند و به کمک تغییر این فواصل و استفاده از لنز مناسب حالت های فلو و فوکوس را در تصاویر ایجاد کنند، که این سبب خلق یک فضای سه بعدی از یک فضای دو بعدی می شد.

    کمپانی دیزنی با وجود فعالیت و تولید زیاد و دریافت جوایز اسکار هم چنان جهت تهیه بودجه فیلم ها مشکل داشت و پیوسته در ارتباط با پروژه قبلی مقروض بود اما سیاستی که والت دیزنی بکار برد آنها را نجات می داد وی پیوسته با شرکت های دولتی قرارداد می بست و برایشان فیلم تولید می کرد و از طرفی در دادگاه مک کارتی کسانی که با وی همکاری نکردند را به کمونیست بودن متهم می کرد، و با بستن قرارداد با هنرمندان به عنوان استخدام در کلیه فیلم ها ، مثلا استراتفسکی را به عنوان آهنگساز تمامی آثارش استخدام کرد ،  از اینرو بخشی از هزینه فیلم های دیگرش جبران می شد.

  

 والت دیزنی بیشتر فیلم ها را متناسب با مخاطب کودک می ساخت و اگر 200 میلیون دلار هزینه ساخت می شد 350 میلیون دلار هزینه تبلیغ ساخت عروسک های فیلم و ساخت اسباب بازی های فیلم می کرد. از آنجا که با ساخت سینمایی در لندن برای تبلیغ فیلم سیندرلا این امر را محقق کرد ، وقتی وارد این سینما می شوید گویا وارد کاخ اصلی سیندرلا شده اید. نیک پارک از جمله هنرمندان دیگری است که وقتی فیلم انیمیشن شلوار عوضی را برای بی بی سی ساخت تنها چهار میلیون پوند از آنها کمک هزینه گرفت و خودش نیز چهار میلیون پوند دیگر روی پروژه سرمایه گذاری کرد تا ثابت کند چنین امری محقق می شود.

   

یکی از عقاید دیگری که والت دیزنی در فیلم انیمیشن کلاسیک پایه ریزی کرد  زیبا بودن شخصیت ها حتی شخصیت های منفور و منفی بود او معتقد بود که خباثت را باید به کمک نوع انیمه و حرکت یا تنها یک زگیل یا ابروهای بالا رفته و غیره به صورت کاملا جزیی ایجاد کرد و به علت کم بودن سن مخاطب و حفظ زیبایی شناسی کار نباید شخصیت هارا زشت مصور نمود.

   

در فیلم شکرستان محصول ایران که دارای گرافیک بسیار زیبایی هستیم دو تخصص آنالوگ و دیجیتال چنان زیبا به هم تنیده شده است که همکاری یک تکنسین کامپیوتر را با هنرمندان انیمیشن و گرافیست ها به نحو بارزی به نمایش گذاشته است در این فیلم تلفیق دو بعد و سه بعد به کمک تکنیک کات اوت و کامپیوتر به خوبی دیده می شود.

   

از آنجا که در سیستم دیجیتال نمی توان به راحتی با استفاده از انیمه خاص، شخصیت پردازی کرد و حس و حال کاراکتر را در حرکاتش نشان داد در نتیجه حالتی از یکنواختی و تجاری بودن دیده می شود ، اما در ترکیب با سیستم دستی (آنالوگ) به جلوه های بصری خواهیم رسید که در شکرستان به نحو زیبایی آن را به نمایش گذاشته است.

  

 در زمینه تکنیک انیمیشن عروسکی با سابقه ترین کشور چک و اسلواکی است که دارای قدمت 800 ساله در زمینه ساخت عروسک های بازی و تئاتری هستند که این هنر را به دنیای فیلم انیمیشن نیز وارد کردند ، انواع عروسک های باتومی ، ماریونت ، سایه ای ، خیمه شب بازی ، نخی ، بونراکو(یک نفر لباس سیاه می پوشد و عروسک های بزرگ را در صحنه جابجا می کند)اما تنها عروسک های مفصلی است که توانست جای خود را در فیلم انیمیشن باز کند  .

معروف ترین هنرمند فیلم انیمیشن عروسکی یرژی ترنکا می باشد.

 

    اندازه اِشل عروسک های تکنیک فیلم انیمیشن عروسکی را بر اساس یک دهم یا یک هشتم اندازه واقعی می سازند و فضا را نیز بر اساس همین تناسب کوچک می کنند تا بتوان هم حرکت های ریز شخصیت ها را بوجود آورد و هم در هزینه صرفه جویی شود.

برای ایجاد میمیک های شخصیت ها دو حالت دارد یا تعدادی سر با حالت های بیانی و میمیکی مختلف از خمیر مدوریت که به کمک آب جوش سخت می شود، می سازند و با جابجایی سرها حالات بیانی را ایجاد می کنند مثل فیلم فرار جوجه ای و یا به کمک خمیر پلاستی سین، دهان و چشم ها را روی سر تعویض می کنند مثل فیلم انیمیشن والاس و گرومیت.

  

 از جمله تکنیک های ابداعی دیگر می توان به تکنیک های خمیری ، نقاشی روی شیشه ، ماسه ، عکس ، فیلم زنده ای که هر ده دقیقه از یک فرایند گرفته می شود ، جابجایی برنج ، چایی، ماست، سوزن ، خاکشیر ، گیپور و غیره اشاره کرد اما در تمام این تکنیک ها نباید مستقیما مشخص شود که ابزار تکنیکی چیست تا زیبایی شناسی آن بیشتر حفظ شود.

    در گذشته 1100 نفر به مدت یک سال نشستند و فیلم انیمیشن کلاسیک سیندرلا را تولید کردند اما امروزه هنرمندان خصوصا خانم ها در خلوت خود نشسته و با حداقل متریال و ابزار ، کارهای زیبایی می سازند که بعضا جایزه اسکار را نیز دریافت می کنند.

    مهم ترین نکته ای که در جابجایی اجسام باید در نظر گرفته شود تا تصویر دچار پرش نشود توجه به قطر و اندازه اجسام است مثلا یک مداد با قطر یک سانتی متر نباید بیشتر از یک ونیم سانتی متر در هر جابجایی حرکت کند.

   

زمان بندی حرکت در فیلم ها و انیمه ها باید بسیار حساب شده انجام شود در غیر این صورت با یک فیلم تکه پاره با حرکت های مصنوعی مواجه خواهیم شد. در توالی حرکت ها می توان از هر حرکت دو فریم عکس گرفت و هیچ پرشی ایجاد نشود اما در فیلم انیمیشن فوتبالیست ها که یک موشن گرافیک است از هر حرکت 8 فریم عکس گرفته شده و مابین فریم ها را به هم دیزالو کرده اند این حالت سبب توالی حرکت در چشم بیننده می شود .

  

 از جمله هنرمندان دیگری که تاریخچه انیمیشن را متحول کرد می توان به کرولین لیف اشاره کرد این هنرمند فاین آرت که نقاش زبردستی بود و بافت و رنگ را به خوبی می شناخت با فیلم های خود تحول بزرگی را در زمینه فیلم انیمیشن بوجود آورد و آن را از وادی فیلم انیمیشن کلاسیک جدا ساخت.

  

 در ایران هنرمندانی در زمینه فیلم بلند انیمیشن فعالیت کرده اند از جمله بهروز یغمایی (خورشید مصر)، جعفر جوزانی (که فیلم لالا و لولو را باهزینه بسیاری آغاز کرد و حتی با هزینه دولت دوربین کراس گران قیمتی نیز وارد کردند، اما فیلم ناتمام رها شد) زیرا متاسفانه در ایران هنوز کار گروهی به مفهوم اصلی خود نرسیده ، اگرچه موسسه صبا این فرایند را آغاز کرد اما به علت مدیریت نادرست در یک برهه زمانی خاص چندین سال از پیشرفت در دنیای انیمیشن عقب افتادیم.

  

 در زمینه انیمه کردن شخصیت ها چه فیلم انیمیشن دوبعدی و چه سه بعدی متاسفانه در ایران به شخصیت و حال و هوای انیماتور و کاراکتری که انیمه می کند اصلا توجهی نمی شود مثلا در فیلم های آقای عبدالله علیمراد که نخستین انیماتور و فیلم ساز انیمیشن عروسکی ایران است ، تمام شخصیت ها یک کاراکتر حرکتی دارند زیرا همه عروسک ها توسط یک نفر انیمه می شود که این نقص بسیار بزرگی است که با وجود داستان و فیلم نامه قوی از شخصیت پردازی داستان جلوگیری می کند.

 موارد طرح شده در جلسه

1-        انگیزه و هدف و برنامه ریزی دوره های انیمیشن

2-       تاریخچه و سیاست ها و تاثیر گذاری های والت دیزنی در دنیای انیمیشن

3-       تکنیک های ابداعی با ابزار بدوی

4-       تکنیک عروسکی، تاریخچه ، اشل ، و ویژگی های آن  در فیلم انیمیشن

5-       انیمیشن ایران و افت و خیزهای آن

6-       تاثیر دنیای دیجیتال بر سیستم کلاسیک آنالوگ فیلم انیمیشن

7-       تبلیغات و تاثیر آن در فیلم بلند و سریال سازی انیمیشن

8-       تاثیر دنیای نقاشی و بافت و رنگ آن بر جلوه های بصری فیلم انیمیشن

  زمانبندی حرکت و انیمه کردن کاراکترها برای شخصیت پردازی


 



به نام خدا

دومین جلسه تخصصی انیمیشن


فیلم‌نامه نویسی

 

-         استاد مدعو : استاد محمد امید

-         علت تشکیل جلسه : هماهنگی و تبادل نظر بین هنرآموزان در زمینه تدریس فیلم نامه نویسی انیمیشن

 

    جلسه با خیر مقدم به استاد و هنرآموزان رأس ساعت 9 صبح روز سه شنبه در محل دفتر گروه های آموزشی آغاز شد. استاد با بیان نظراتی راجع به ایده پردازی و تفاوت داستان فیلم نامه از حاضرین درخواست کردند که دو خط ایده از یک فیلم که دیده اند را بنویسند و به صورت حضوری و زنده راجع به ایده ها بحث و تبادل نظر شد .

    استاد به هنرآموزان توصیه کرد برای آموزش بهتر به هنرجویان از آنها بخواهید یک فیلم کوتاه را انتخاب کرده و ساختار سه پرده کلاسیک آن را دربیاورند تا با نقاط عطف و اوج و فرود فیلم نامه بیشتر آشنا شوند.

 

    رؤیا پردازی از جمله محسنات و نقاط قوت یک فیلم نامه انیمیشن است ، برخلاف رئال که حتماً باید چیزی نگاشته شود که قابلیت ارتباط برقرار کردن را داشته باشد در انیمیشن می توان پا را فراتر نهاده و به خیال پردازی پرداخت . مطالعه زیاد ، فیلم دیدن و نقد و تحلیل فیلم ها باعث پیشرفت در فیلم نامه نویسی می شود.

 

    مهم ترین عنصر فیلم نامه ایده است ( فکر اولیه قصه بصورت یک خط ) برای بدست آوردن یک ایده خوب باید خوب دید ، و کنجکاو بود و این باعث به هم خوردن سیر طبیعی زندگی خواهد شد. از جمله ویژگی های ایده اولیه می توان به جذاب ، نو و بکر بودن اشاره کرد که ناشی از یک دید خلاقانه به موضوع داشتن است که این ویژگی ها سبب جذب مخاطب و سرمایه گذار می شود و از طرفی باید قابلیت پرورش داشته باشد.

 

    فیلم نامه برای گروه های سنی متفاوت ویژگی های خاص خود را دارد ، برای خردسال ایده هایی باید طراحی شود که خیلی ساده باشد مثل آموزش رنگ ، فرم. ایده های اخلاقی مختص کودکان است مانند ، دزدی، مهربانی، کمک ، در این مقطع نباید زیاد معما و چرا چید زیرا خلاقیت را از بین می برد. ایده هایی که برای نوجوان پرداخته می شود باید فراتر از این ها باشد علاوه بر اخلاق ، اسطوره و اصطلاحات را نیز می توان نشان داد مثلاً واژه زمین خوردن به معنای خوردن زمین نیست . نوجوان قدرت تجزیه و تحلیل دارد.

 

 

تفاوت های فیلم نامه و داستان:

    داستان ، یک ماجرا و قصه ای است که با کلام بازی می کند و به مفهوم اهمیت می دهد . اما فیلم نامه لزوماً باید تصویری باشد مانند:

داستان : گُلی مانند کودک شکوفا شد و عطرش فضا را آکنده کرد. فیلم نامه : در انیمیشن می توان هاله سفید رنگ را به جای بو بکار برد.

 

   در مجموع داستان ، یک پیش زمینه عالی است برای فیلم نامه نوشتن و اگر بتوان در فیلم نامه از مضمون گرایی فاصله گرفت بسیار مناسب است . فیلم نامه برخلاف داستان از کشمکش بیرون می آید :

الف/ کشمکش انسان با انسان : قهرمان با ضد قهرمان ( آنتاگونیست و پروتاگونیست )

ب/ کشمکش انسان با خودش : شاید در عالم واقع وجود نداشته باشد و برگرفته از توهمات قهرمان داستان باشد.

ج/ کشمکش انسان با موجودات فراطبیعی : مثل فضایی ها، گودزیلا، میکروب ها ، که معمولا قدرت و دانش آنها از انسان ها برتر است اما در نهایت انسان برنده است.

د/ کشمکش انسان با طبیعت : سیل ، آتش سوزی ، حیوانات ، جنگل

 

    بر اساس ساختار کلاسیکِ فیلم نامه نویسی رعایت زمان و مکان در روند فیلم از اهمیت زیادی برخوردار است اما امروزه گاهی در زمان و مکان شکست ایجاد می کنند که البته بسیار خوب نیز جواب داده است مانند فیلم های:21 گرم ، صبح روز هفتم ، اثر پروانه ای ، 88 دقیقه ، بنجامین باتن ، و از طرفی برخی فیلم ها فقط در چند ثانیه اتفاق می افتند.

     مانند: نمایش صحنه تصادف یک جوان و جان دادن او که با یک Flash Back  تمام صحنه های زندگی او مانند فیلم از جلوی چشمانش عبور می کند و در این حالت احتضار ، بیننده نیز قهرمان فیلم را همراهی می کند تا به انتهای فیلم رسیده و تمام افرادی که در سرتاسر فیلم اتفاقات را بوجود آورده بودند بالای سر جوان محتضر شاهد جان دادن او هستند. بنابراین صحنه ها را می توان طولانی یا فشرده کرد.

    از آنجا که گاهی محدودیت باعث ایجاد خلاقیت شده و یک عنصر بسیار کاربردی و کلیدی محسوب می شود ، پردازش شخصیت منفی در انیمیشن را نیز از اهمیت ویژه و محدودی برخوردار کرده است زیرا نمی توان مطلقاً او را منفی نشان داد و همیشه هاله خاکستری ای بر فیلم انیمیشن حاکم است زیرا قهرمان و ضد قهرمان گاهی در تمام فیلم جایگاه مثبت و منفی خود را با هم معاوضه می کنند بنابراین خیر و شر مطلق وجود ندارد چنان که در تام و جری هیچ وقت از گربه کاملاً بدمان نمی آید و گاهی دلمان برایش می سوزد.

    آنچه قابلیت تبدیل به فیلم زنده را دارد نباید انیمیشن شود اما با این وصف گاهی رمان های مشهور مانند خانواده دکتر ارنست ، حنا دختری در مزرعه ، بابالنگ دراز ، ....را به علت جذابیت داستان و شناخته بودن آنها در حیطه انیمیشن نیز ساخته اند.

ساختار کلاسیک فیلم نامه نویسی :  )الگوی استاندارد فیلم نامه کلاسیک )

    پرده اول ( کاشت ):  آغاز ، معرفی، از مهم ترین قسمت فیلم نامه ده دقیقه اول است که بتوان مخاطب را جذب کرد ، هدف باید در این قسمت به بیننده گفته شود و این هدف باید ارزش جنگیدن داشته باشد، زیرا این ارزش ، شخصیت را تعریف میکند .علاوه بر قهرمان ، ضد قهرمان نیز باید دارای هدف باشد تا باعث کشمکش شود. ایجاد سئوال در ذهن مخاطب نیز مربوط به این بخش است. اتفاقی که باعث کنجکاوی و حساس شدن مخاطب شود و گیر بیفتد.)در فیلم 120دقیقه‌ای 30 دقیقه و در فیلم 90دقیقه‌ای 25 دقیقه است)

    نطفه عطف اول : نقطه ای از داستان که روایت فیلم و ماجرا از آنجا به مرحله جدیدی می رسد و کشمکش ها آغاز می شود حول و حوش 4 دقیقه تقریباً در دقیقه 30 اتفاق می افتد .

    پرده دوم ( داشت ، میانی ، تقابل ، کشمکش ، رویارویی ): از دقیقه30شروع می شود تا دقیقه 60 که نقطه فاجعه محسوب می شود ادامه دارد ، موانع سر راه قهرمان را معرفی می کند ، اوج و فرود موانع که می تواند در حالت معمولی 4 مانع باشد و بیشتر از آن باعث تند شدن ریتم و کمتر از آن باعث کند شدن ریتم فیلم خواهد شد و گاهی شکست قهرمان نیز باید در این مرحله صورت گیرد. در انتهای این مرحله باید گره گشایی شروع شود. )در فیلم 120دقیقه‌ای 60 دقیقه و در فیلم 90دقیقه‌ای 40 دقیقه است)

    نطف عطف دوم : مرحله اصلی گره گشایی که بیننده را به سوی یک زندگی شیرین می برد.

    پرده سوم ( برداشت ، پایان ): در ایران به دلایل ممیزی و نشان ندادن سیاهی ها گاهی دچار رکود می شود . بعد از گره گشایی چه اتفاقی بر سر قهرمان می افتد . این پرده قابلیت کوتاه کردن را داراست. )در فیلم 120دقیقه‌ای 30 دقیقه و در فیلم 90دقیقه‌ای 25 دقیقه است)

    برای خلق یک کاراکتر یا شخصیت ابتدا باید به تحقیق راجع به او پرداخت تا به تمام جوانب وی آگاهی کامل یافت . ایده گرفتن از فیلم- های مستند حیات وحش و تحقیق روی زندگی حیوانات ، اسطوره ها ، از جمله موضوعات شگفت انگیز طبیعت است که می توان در قالب فیلم نامه انیمیشن به آنها پرداخت.

 

شخصیت ( کاراکتر )

    انواع شخصیت : الف/ درونی : مربوط به سلائق ، علاقه مندی ها ، رفتار شخصیت در خلوت ، تربیت  ب/ بیرونی : ارتباطات جامع ، پوشش ، راه رفتن ، غذا خوردن ، صحبت و لهجه و زبان ، فرهنگ ، سن ، تحصیلات ، پدر و مادر و خانواده دارد یا نه

    شخصیت یا کاراکتر باید در فیلم یا متحول شود یا ویژگی های شخصیتی او در نماها یی عنوان شود زیرا اگر منفعل عمل کند و نسبت به حالتی غیرعادی واکنش نشان ندهد باورپذیر نخواهد بود..

     مخاطب اگر توانست با شخصیت اصلی فیلم همذات پنداری نماید او را دوست داشته و خود را به جای او بگذارد جذب شده و فیلم نامه موفق است پس شخصیت برای اینکه بتواند یک قصه دراماتیک را بوجود آورد در مرحله اول باید هدف داشته باشد که این هدف پایه و اساس فیلم نامه را تشکیل می دهد مرحله دوم راه های رسیدن به این هدف را مشخص کند و در مرحله سوم باید مشکلات سر راه رسیدن را کشف کند و در مرحله چهارم بداند که سرمنشأ این مشکلات ناشی از چیست ؟ در مرحله پنجم کشمکش بین قهرمان و ضد قهرمان را پشت سر بگذارد و اما در آخرین مرحله نتیجه گیری صورت گیرد.

موضوع (درام ):

    موضوع شامل حواشی و اتفاقاتی که پیرامون شخصیت اصلی اتفاق می افتد ، قصه های فرعی ، شخصیت های فرعی که هر کدام قصه ای دارند ،  هیچ عنصر ، نما یا حرف اضافه ای نباید بی دلیل و بدون استفاده بماند .از طرفی فیلم گاهی شخصیت محور است و گاهی ماجرا محور و هر چیزی که در فیلم نامه به آن اشاره شد باید در پیشبرد قصه کمک کند و بار دراماتیک را به عهده بگیرد .

دیالوگ ( گفتگو ) :

    نمایشنامه بر اساس گفتگو نوشته می شود و فقط احساسات تماشاگر را برانگیخته می کند اما گفتگو در فیلم نامه بر اساس تصویر نوشته می شود و گفتگوی کمتری دارد . کوتاه و موجز بودن ، معرفی زمان و مکان ، و پیش برندگی موضوع از یک سکانس به سکانس دیگر یا نمایی به نمای دیگر ، بار اطلاعاتی قصه دراماتیک از ویژگی های دیالوگ است.

 

انواع فیلم نامه :

    به گفته آقای فریدمن می توان 32 ژانر سینمایی مانند ( ملودرام، وحشت ، کودک و نوجوان ، کمدی ، تراژدی ، وسترن ، لیریک ، جنایی ، نوآر ...) را نام برد اما بطور کلی فیلم نامه انیمیشن را به انواع زیر تقسیم بندی می کنند.

الف/ داستانی : سرگرم کننده و غیر مستقیم آموزش می دهد.

ب/  آموزشی : مستقیم آموزش می دهد مثل داستان های فرهنگ سازی ، آقای ایمنی ، داستان های راهنمایی و رانندگی

ج/ تبلیغاتی : اطلاع رسانی و تبلیغ یک محصول یا فرایند را به عهده دارد. تبلیغات چی توز ، کاله ، ...

 

تفاوت فیلم نامه انیمیشن با فیلم زنده:

1-     هر صفحه فیلم نامه سینمایی یک دقیقه ، هر صفحه فیلم نامه تله فیلم یک و نیم دقیقه ، هر صفحه فیلم نامه انیمیشن یک دقیقه ، هر صفحه فیلم نامه تلویزیونی چهل ثانیه است.

2-     اگزجره کردن و اغراق یکی از ویژگی های انیمیشن است که اگر در فیلم زنده استفاده شد باید از همان ابتدا با مخاطب بصورت یک قرارداد بسته شود مانند فیلم هری پاتر و مدرسه جادویی آن که از همان ابتدا اطلاع رسانی می شود تا برای مخاطب باورپذیر شود.

3-     در فیلم نامه انیمیشن باید تمام تصویرها مو به مو نوشته شوند و خیال پردازی نیز قابلیت بیشتری دارد .

زبان نمادین:

بیان POV   هنرمند ، زبان کارگردان ، فیلم نامه نویس و سبک شخصی نویسنده همگی زبان نمادین است. برای مثال زبان حاتمی کیا : جنگ و اجتماعی ،علی حاتمی : قجری و سنتی ، پیمان قاسم خانی : طنز ، مسعود کیمیایی : اجتماعی تلخ ، استیون اسپیلبرگ : نمادین ، تخیل ، هیچکاک : وحشت و ترس

 

    موارد طرح شده در جلسه


-    تعداد هنرآموزان شرکت کننده با توجه به اطلاع رسانی‌های انجام شده و مدارسی که دارای رشته انیمیشن هستند بسیار کم بود.

-     داستان ، یک ماجرا و قصه ای است که با کلام بازی می کند و به مفهوم اهمیت می دهد . اما فیلم نامه لزوماً باید تصویری باشد.

-     شخصیت ، موضوع، دیالوگ از جمله مهم‌ترین قسمت‌های یک فیلم‌نامه کلاسیک است که ساختار آن دارای سه پرده و دو نقطه عطف می‌باشد.

-     انواع فیلم‌نامه به : داستانی ، آموزشی، تبلیغاتی تقسیم می‌شود.

-    تفاوت فیلم نامه انیمیشن با فیلم زنده، که اصلی‌ترین آن اغراق است.

-     بیان POV   هنرمند ، زبان کارگردان ، فیلم نامه نویس و سبک شخصی نویسنده همگی زبان نمادین است.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد